Tilbage

HANDELSBETINGELSER

1. Du handler med et dansk apotek

Når du handler apoteksvarer, håndkøbsmedicin eller receptmedicin på dinApoteker.dk, handler du med et dansk apotek (enkeltmandsvirksomhed), der er godkendt af Lægemiddelstyrelsen til at sælge medicin på internettet.

De apoteker du kan handle med, fremfindes ved søgning på dinApoteker.dk. Når du har valgt apotek, vil navn og kontaktoplysninger på det valgte apotek fremgår af sidens bund. Du kan nemt omgøre dit valg af apotek i forløbet frem til betaling (hvis betaling gennemføres online) eller frem til afhentning/aflevering (hvis betaling sker ved modtagelse), derefter skal du kontakte apoteket for at annullere ordren.

Når du indgår en handel via dinApoteker.dk, indgås handlen på dansk og efter lovgivning gældende i Danmark.

2. Opret en profil, fordele og ulemper

Du har mulighed for at oprette en profil, når du handler med et apotek via dinApoteker.dk.

Oprettelsen af en profil giver dig følgende fordele:

a) Vælge fast apoteket at handle med. Du kan dog stadig skifte i forbindelse med køb.

b) Nemt log-in: Handel med håndkøbsmedicin og receptpligtig medicin kræver log-in med Mit-ID .

c) Tilknytning af andre personer til din profil: Det er muligt for dig at handle receptmedicin for flere personer f.eks. hele familien eller pårørende: For at handle receptmedicin for et barn under 15 år i din varetægt skal du blot indtaste barnets CPR Nr. For at handle receptmedicin for et barn over 15 år eller en anden voksen, skal du indtaste vedkommendes CPR Nr. – og vedkommende skal derefter med eget Mit-ID give dig samtykke til at tilgå vedkommendes oplysninger og handle på deres vegne. Vedkommende kan efterfølgende til enhver tid kalde dette samtykke tilbage.

d) Modtag en SMS når du nærmer dig udløb af din tilskudsperiode. 14 dage før udløb af din tilskudsperiode vil du modtage en SMS med oplysning herom.

e) Du kan oplyse apoteket om dit medlemskab af Sygesikringen Danmark, således at apoteket kan indberette dit køb af receptmedicin.

f) Se historik over dine ordre.

3. Sådan handler du på dinApoteker.dk

Du kan bestille og handle apoteksvarer uanset alder. Du skal dog være fyldt 15 år for at handle håndkøbsmedicin og være fyldt 18 år for at handle visse typer håndkøbsmedicin f.eks. smertestillende håndkøbsmedicin. Kan apoteket ikke fastslå din alder i ordren, kontaktes du af apoteket.

Du bestiller varer (betaling ved afhentning) eller handel varer (betaling on-line) via dinApoteker.dk foregår det i følgende trin:

a) Vælg det apotek, eller enhed tilhørende apoteket, som du ønsker at handle med. Har du oprettet en profil og har du accepteret cookies (se længere nede i handelsbetingelserne) har du allerede valgt et apotek, men kan skifte apotek, hvis du ønsker. Der kan være forskel på apotekernes sortiment og priser på apoteksvarer og håndkøbslægemidler. Prisen er ens på receptpligtige lægemidler. Navnet på det apotek du har valgt, vil fremgå i øverste højre hjørne.

b) Handler du apoteksvarer, kan du finde disse og læg i kurv. Handler du håndkøbsmedicin eller receptmedicin, skal du logge ind med Mit-ID eller SMS-kode (kun muligt med profil). Efter log ind kan du finde håndkøbsmedicin og læg i kurv. Receptmedicin kan du finde ved at trykke på ikonet ’Dine recepter’ øverst på side til højre. Her kan du se den medicin du har en elektroniske recept på. Hvis der findes flere varianter af samme medicin, kan du selv vælge. Prisen oplyst under medicinen er inklusiv generelt medicintilskud.

c) Læg i kurv, gå til kurven og vælg leveringsmetode (hvis muligt).

d) Gå til kassen. Udfyld ’mine oplysninger’ eller log ind. Handler du håndkøbs- og/eller receptlægemidler skal du oprette en profil for at handle.

e) Vælg afhentningssted (hvis muligt).

f) Vælg betaling via kort eller ved afhentning (kun muligt ved afhentning).

g) Anfør evt. en kommentar.

h) Tjek at alle oplysninger er korrekte, accepter handelsbetingelserne og gå til betaling.

Du vil i løbet af få minutter modtage en e-mail der bekræfter din ordre. Vær ekstra opmærksom på, at en handel foregår mellem dig og det valgte apotek. Spørgsmål til din ordre bedes derfor rettet til dette apotek.

4. Priser

Alle priser der vises på dinApoteker.dk er inklusiv moms og andre afgifter. Alle priser er opgivet i Danske Kroner (DKK). Priserne på apoteksvarer og håndkøbsmedicin er dagspriser, og kan variere apotekerne imellem. Prisen på receptmedicin ændres hver anden mandag jf. lovgivningen.

Den pris du oplyses på receptmedicin på dinApoteker.dk tager højde for eventuelt almindeligt medicintilskud. Eventuelle bevillinger er ikke indregnet i den viste pris.  Der tages forbehold for eventuelle fejl i prissætningen, hvorfor apoteket forbeholder sig retten til, at annullere en ordre ved sådanne fejl. Annulleres din ordre vil du modtage besked herom.

Har du spørgsmål til prisen på en vare eller medicin bedes du kontakte det apotek du handler med.

5. Betaling

På dinApoteker.dk kan du betale online med: Dankort, Mobilepay, Visa, Visa Dankort, Visa Electron eller Danske MasterCards.

Der tages ikke gebyr ved betaling på dinApoteker.dk Købstransaktioner med kort sker via en SSL-krypteret forbindelse. Pengene trækkes først når varerne er afhentet eller afsendt. Du modtager en besked herom.

Ved betaling ved afhentning er det apotekets betalingsmuligheder der er gældende.

6. Ordremodtagelse

Du vil modtage en ordrebekræftelse pr. e-mail. Ved modtagelse bedes du kontrollere, at din bestilling stemmer overnes med ordrebekræftelsen, samt at kontaktoplysningerne er korrekte. Opdager du fejl eller mangler, eller har du ændringer til din ordre, skal du hurtigst muligt kontakte det apotek du handler med. Er apoteket i tvivl om gyldigheden af en ordre, kan apoteket vælge af annullere ordren. Apoteket vil redegøre herfor, via de kontaktoplysninger der er oplyst i ordren.

7. Lagerstatus

Det enkelte apoteks lagerstatus vises på dinApoteker.dk. Teksten ’Varen er på lager’  betyder, at der er mindst én vare på lager på det pågældende apotek. Teksten ’Varen er på lager om 1-2 dage’  betyder, at varen forventeligt kan skaffes fra apotekets grossist.

Teksten ’Varen kan ikke skaffes’ betyder at hverken apoteket eller apotekets grossist kan skaffe varen. Hvis andre apoteker under dinApoteker.dk har varen på lager, kan det fremsøges via knappen ’Se om andre apoteker har varen på lager’.

Der tages forbehold for fejl i apotekets lagerstatus. Er en vare ikke på lager eller kan en vare ikke skaffes fra apotekets grossist som forventet f.eks. på grund af udløb eller restordre, vil apoteket redegøre herfor, via de kontaktoplysninger der er oplyst i ordren.

Har du brug for flere varer end apoteket har på lager, kan du kontakte det pågældende apotek eller det centrale apotek.

8. Reklamation

Købelovens mangelregler kan finde anvendelse på varer købt via dinApoteker.dk. Du har dermed 24 måneders reklamationsret. For varer med begrænset holdbarhed er reklamationsretten dog begrænset til den holdbarhedsperiode, der er sædvanlig for den pågældende vare.

Afhængig af den konkrete situation, kan du ved en reklamation enten få varen ombyttet, pengene tilbage eller afslag i prisen. Det forudsætter at reklamationen er berettiget. Skyldes manglen ved varen fejlagtig håndtering og brug, eller anden skadeforvoldende adfærd, vil reklamationen blive afvist. Er reklamationen berettiget refunderer apoteket dine (rimelige) fragtomkostninger.

Du skal angive din reklamation til det apotek du har handlet med, hurtigst muligt efter at du har opdaget manglen ved varen. En reklamation vil altid være rettidig, hvis der reklameres indenfor to måneder, efter at manglen er opdaget. Varen sendes til apoteket, du har handlet med. Søg information på dinApoteker.dk om apotekets adresse.

Når du returnerer varen, bedes du beskrive varens fejl så detaljeret som muligt og mangler samt oplyse ordrenummeret. Varen skal sendes tilbage i forsvarlig emballage. Husk at få en kvittering for afsendelse, så vi kan tilbagebetale dine fragtomkostninger.

Returnerede varer modtages ikke hvis de er sendt pr. efterkrav.

9. Fortrydelse

Der er ikke fortrydelsesret på lægemidler (håndkøbsmedicin og receptmedicin).

Du har ret til at fortryde dit køb af apoteksvarer (ikke lægemidler) indenfor 14 dage efter den dag, hvor du eller en af dig angiven tredjemand, dog ikke transportøren, får den sidste vare i fysisk besiddelse.

For at udøve fortrydelsesretten skal du meddele apoteket din beslutning om at fortryde denne aftale i en utvetydig erklæring (f.eks. ved postbesørget brev, fax eller e-mail). Du kan benytte standardfortrydelsesformularen fra retsinformation.dk.

Fortrydelsesfristen er overholdt, hvis du sender meddelelsen om udøvelse af fortrydelsesretten, inden fortrydelsesfristen er udløbet.

Du returnerer varerne eller afleverer dem til apoteket uden unødig forsinkelse og senest 14 dage fra den dato, hvor du har informeret os om udøvelsen af aftalens fortrydelsesret. Fristen er overholdt, hvis du returnerer varerne inden udløbet af de 14 dage.

Du skal afholde de direkte udgifter i forbindelse med tilbagelevering af varerne.

Du hæfter kun for eventuel forringelse af varernes værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varernes art, egenskaber og den måde, de fungerer på. Fortrydelsesretten bortfalder hvis forseglingen er brudt på en forseglet vare.

Fortryder du dit køb, tilbagebetaler apoteket købesummer til dig ved en refusion på dit anvendte betalingskort, ved overførsel til din bankkonto eller ved kontant udbetaling på apoteket. Tilbagebetalingerne er uden omkostninger for dig. I tilfælde af en værdiforringelse, som du hæfter for, fratrækkes denne købsbeløbet. Beløbet refunderes senest 14 dage fra den dato, hvor apoteket har modtaget meddelelse om din beslutning om at fortryde købet, dog kan apoteket tilbageholde tilbagebetalingen, indtil apoteket har modtaget varerne retur, eller du har fremlagt dokumentation for at have returneret varerne, alt efter hvad der er tidligst.

10. Personfølsomme data

Ved accept af handelsbetingelserne på dinApoteker.dk, gives der samtykke til, at det valgte apotek kan tilgå og registrere følgende personfølsomme oplysninger i op til 5 år:

a) Kundens navn

b) Kundens CPR. nr

c) Anden persons CPR. nr., hvis denne person; 1) har familiær relation til kunden og er under 15 år eller; 2) har tilladt kunden adgang ved accept med NemID

d) Kundens adresse

e) Kundens telefon nummer

f) Kundens e-mail

g) Kundens evt. medlemskab af sygesikringen Danmark

h) Varer og medicin bestilt eller handlet via dinApoteker.dk til kunden eller anden person jf. ovenstående

i) Kundens købs historik

Kunden giver ligeledes tilsagn til, at apoteket kan tilgå, håndtere og registrere kundens oplysninger i apotekets IT-system i op til 5 år. Det er apotekeren og personale på det valgte apotek, der har adgang til ovenstående personfølsomme oplysninger. Formålet med at tilgå og registrere ovenstående personfølsomme data er at kunne ekspedere ordren i apotekets eget IT-system. Apotekets IT-system er integreret op imod offentlige myndigheders systemer, der tillader ekspedition af recepten, beregning af pris og evt. tilskud, samt afrapportering af data om købet. Apotekets ekspedition af receptpligtig medicin registreres ligeledes i kundens Fælles Medicin Kort (FMK).

Personfølsomme oplysninger videregives kun til tredjepart ved gennemførsel af transaktion.

11. Statistik

Ved accept af cookies på dinApoteker.dk, accepterer du, at Udviklingsselskabet 040416 Aps. registrer en række generelle oplysninger om dit IT-system/device og din anvendelse på dinApoteker.dk, f.eks.: Ip-adresse, type af enhed (computer, smartphone, tablet mv.), type af browser, tidspunkt, varighed og frekvens af besøg, hvilke apoteker der vælges, hvilke sider på dinApoteker.dk der besøges mv.

Det er bestyrelsen for Udviklingsselskabet 040416 Aps. og udvalgte medarbejdere hos Hesehus A/S der har adgang til ovenstående generelle oplysninger. Formålet med at tilgå og registrere generelle oplysninger om dig og din færden på dinApoteker.dk er, at sikre driften og funktionaliteten af e-handelsløsningen og bidrage med data til fortsat udvikling af e-handelsløsningen.

Ved accept af cookies på dinApoteker.dk accepterer du ligeledes; at apoteket du har indleveret ordre hos og/eller handlet med må sende dig information om ordrestatus f.eks. behandling af ordre, afsendelse af ordren og annullering af ordren, at apoteket må kontakte dig direkte hvis en eller flere varer i din ordre ikke kan leveres f.eks. udgående varer eller ved del-leverancer, samt at apoteket må kontakte dig hvis ordren indeholder varer der kræver faglig rådgivning evt. omkring opbevaring, håndtering og anvendelse.

I forbindelse med chat-funktionen på dinApoteker.dk kan Københavns Steno Apotek få kendskab til personfølsomme oplysninger. Formålet med registreringen er at dokumentere og sikre apotekets faglige rådgivning mht. kvalitetssikring af ydelsen.

12. Indblik, indsigelse og klager

Er du utilfreds med e-handelsportalen dinApoteker.dk bedes du sende en mail til support@dinapoteker.dk. Supporten besvarer mails på hverdage i tidsrummet 10-16.

Er du utilfreds med det apotek du har handlet med, bedes du kontakte det pågældende apotek, via de kontaktoplysninger der fremgår i bunden af siden når apoteket er valgt. Hvis det ikke er muligt at finde en løsning på din klage, kan du henvende dig til følgende:

a) Ved klage over en apoteksvare: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning, Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg.

b) Ved klage over apotekets service: Apotekernævnet, Bredgade 54, 1260 København K.

c) Ved klage over fejludlevering af medicin eller fejl i rådgivning: Styrelsen for Patientsikkerhed, Islands Brygge 67, 2300 København S.

Jf. persondataloven har en du altid ret til at få indblik i, hvilke data Udviklingsselskabet 040416 Aps., og/eller det enkelte apotek, har registreret om dig. Ønsker du indblik heri, henvises til:

i) Udviklingsselskabet 040416 Aps., via e-mail: support@dinapoteker.dk, eller,

ii) Det valgte apotek, via de kontaktoplysninger der fremgår i bunden af siden når apoteket er valgt.  

Hvis du er utilfreds med Udviklingsselskabet eller apotekets behandling af personoplysninger, kan du henvende dig til Datatilsynet, Borgergade 28, 5, 1300 København Ø.

13. Kundeservice

Har du spørgsmål til din medicin, apoteksvarer eller din ordre, bedes du henvende dig hos det apotek du handler med, via de kontaktoplysninger der fremgår i bunden af siden når apoteket er valgt.  

Har du spørgsmål til funktionaliteten på dinApoteker.dk bedes du sende en mail til support@dinapoteker.dk. Supporten besvarer mails på hverdage i tidsrummet 10-16.


Opdateret: Januar 2023

chat

Chat med en apoteker

Du chatter med en farmaceut eller en farmakonom, for at sikre du får god vejledning

Velkommen til dinApoteker.dk's chat

Vi kan svare på spørgsmål til sundhed, sygdom og dinApoteker.dk's produkter. Vi kan også henvise til de lokale apoteker, der bruger dinApoteker.dk.

Samtykkeerklæring

Du kan i øvrigt læse om behandlingen af dine personoplysninger i vores handelsbetingelser.